Vi lever i en tid, hvor valgmulighederne synes endeløse. Internettets indtog har forandret mange ting i livet generelt – men også processer for virksomheder er blevet nemmere – og valgmulighederne flere!
Når man har en virksomhed stiller lovgivningen krav om, at der skal bogføres jævnligt og efter visse principper. Selvom der ingen krav findes til, hvordan man skal bogføre, så har vi nogle klare anbefalinger:

  • Brug et anderkendt regnskabssystem
  • Hold god orden på dokumenter og bilag (fx elektronisk)
  • ELLER Brug en professionel bogholder
    • Hvis du ikke selv har kompetencerne
    • Hvis du gerne vil bruge din tid på selve virksomheden
    • Find en dygtig bogholder nær dig HER


Brug et anerkendt system

Der findes et hav af muligheder, når du skal vælge økonomisystem – vælg ikke blot det billigste, men vælg det, der er bedst for dig og din virksomhed – eller som minimum det, der for dig, er bedst til prisen.
Et ordsprog hedder sig, at ”billigt er godt” – med den tilgang kan du hurtigt rode dig ud i et økonomisystem, der ikke kan hjælpe dig med at holde et godt overblik over virksomhedens økonomi – og måske heller hjælper dig med at beregne momsen rigtigt.

Du vil hurtigt læse dig til, at hvert enkelt program mener, at have løsningen på dine problemer. Det ene er smartere end det andet. Du kan finde et, der kan lære dig at bogføre, så du aldrig behøver en bogholder. Du kan finde et andet, der hjælper dig med din årsrapport. Du kan finde programmer, der kan læse dine bilag – så du slet ikke skal tage stilling til noget….
Er det virkelig så nemt? NEJ! Et program vil ikke foreløbigt kunne være en fuldgod erstatning for mennesket.

Disse programmers automatiske processer skal snarere ses som et hjælpeværktøj

Alle disse systemer er veludviklede – men ikke perfekte, og de står heller ikke med ansvaret for dit regnskab. Din bogføring, din årsrapport og din selvangivelse er dit ansvar – og dit alene. Derfor kan du ikke ansvarsfraskrive dig med, at ”dit bogføringssystem gjorde…..” eller ”dit program foreslog….”.
Det er utroligt hvad maskiner kan – men endnu kan de ikke tage dit ansvar eller pligter fra dig.

Derfor skal du stille dig selv spørgsmålet – om du stoler på et stykke software?

Eller om du blot vil benytte det som et hjælpeværktøj – og hvis du stadig synes fortabt i junglen af muligheder, så kan du måske bringe en bogholder på banen til at hjælpe dig i gang – eller med at tage lidt af administrationsbyrden fra dig, ved at sørge for en solid omgang bogføring.

Hold god orden på dokumenter og bilag
Hvad enten du selv bogfører eller har hyret hjælp ind – så sørg for at have alle dine bilag, og det i en god orden.
Det kan gøre det nemmere og spare enten dig eller din bogholder tid, og som man siger: ”tid er penge”. Læg dine bilag i datoorden fx efter betalingsdato eller fakturadato, hvilket vil være det mest korrekte i f.t. bogføringen.
Du kan måske også have dine bilag elektronisk, hvis du ikke er god til det med arkiver eller ofte er på farten og måske alligevel i høj grad er digitaliseret. Mange bogføringssystemer tilbyder muligheden for at vedhæfte bilag – på den vis er det dig altid nemt tilgængeligt – også for en eventuel revisor.

Hvad er bedst for dig?

Skal du have en bogholder? Så giver det måske mening at følge dennes anbefalinger. Mangler du en bogholder – så kan du finde en HER
Skal du selv bogføre? Så kræver det et system, du kan forstå, finde rundt i og benytte til din virksomheds bedste. Lad dig dog ikke narre af priser og salgstricks – men vælg det, som passer dig og din virksomhed bedst.

Enhver er sig selv nærmest – og du kender bedst dig og din virksomhed.

Hvis du gerne vil have et råd med på vejen, så anbefaler vores landsdækkende netværk af mere end 100 freelance bogholdere klart: E-conomic

Læs mere om os HER eller følg os på Facebook HER